*مولتی متر چیست و چه کاری انجام می دهد؟
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

یکی از رایج ترین ابزارهای اندازه گیری در آزمایشگاههای برقی و الکترونیک ، مولتی متر است. درصد زیادی از کاربران با خرید این دستگاه کاملاً آشنا نیستند. ممکن است از خود بپرسید بهترین مارک مولتی متر دیجیتال چیست؟ یا بهترین مولتی متر برای تعمیرات موبایل چیست؟ در این مقاله سعی شده است با ویژگی های مهم این دستگاه آشنا شویم تا بتوانیم بهترین مولتی متر را انتخاب کنیم.

این دستگاه از ویژگی های متفاوتی برخوردار است ، در زیر سعی کردیم نکاتی را برای انتخاب بهترین مولتی متر دیجیتالی که متناسب با نیازهای کاربران مختلف باشد توضیح دهیم. در پایان این پست با دانش کافی قادر خواهید بود بهترین مدل نقشه بردار دیجیتال را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما با قیمت مناسب باشد.

آشنایی با انواع مختلف مولتی متر
اساس همه مولتی مترها یکسان است ، اما انواع مختلفی از این دستگاه با توجه به کاربردهای مختلف تولید و روانه بازار شده است. این دستگاه به دو دسته تقسیم می شود: مولتی متر آنالوگ یا دستی و مولتی متر دیجیتال. همچنین این دستگاه در هر دو مدل رومیزی و مولتی متر قابل حمل برای کاربردهای مختلف تولید می شود. مجموعه دیگری از مولتی متر برای اندازه گیری آمپرهای بالا به عنوان مولتی متر گیره شناخته می شود.

نسل جدید این دستگاه یک مولتی متر دیجیتال است ، این دستگاه الکترونیکی برای اندازه گیری مقادیر نیرو از قبیل اختلاف پتانسیل یا ولتاژ ، مقاومت و جریان طراحی شده است و مقادیر اندازه گیری شده را به شکل فیگورها در صفحه نمایش می دهد.

استفاده از مولتی متر چیست؟
مولتی متر می تواند مقادیر الکتریکی زیادی مانند ولت ، تقویت کننده و یا آمپر را اندازه گیری کند. آزمایش خازن را می توان با مولتی متر دیجیتال انجام داد در بسیاری از موارد ، با کمک مولتی متر دیجیتال پیشرفته می توان میزان فرکانس ها و همچنین گرما را اندازه گیری کرد. میلی آمپر-آمپر ، اندازه گیری میکرو آمپر ، تست دیود ، تست اتصال و سایر برنامه های کاربردی مولتی متر دیجیتال.

سرعت نمونه برداری آنی در مولتی متر بسیار کم است ، بنابراین آنها توانایی نمایش شکل موج را ندارند بنابراین برای این منظور برای اهداف خاص از یک اسیلوسکوپ دیجیتال برای مشاهده ولتاژ و تغییرات آنی استفاده می شود.

Range Multimeter Auto Range قادر به اندازه گیری ولتاژ از چند صد میلی ولت به 1000 ولت به طور خودکار است و نیازی به تنظیم دستی ندارد. نحوه تست اجزای الکترونیکی با مولتی متر دیجیتال بسیار ساده است ، به اندازه کافی برای تست ولتاژ. جریان متناوب یاب دامنه را در بخش ولتاژ AC تعیین کنید و برای تست ولتاژ DC ، یاب دامنه باید در بخش ولتاژ DC قرار داشته باشد. همچنین برای اندازه گیری مقادیر دیگر مانند مقاومت یا تقویت کننده ، باید شاخص رنج را در قسمت مربوط قرار دهید. به این نوع مولتی متر های تنظیم خودکار می گویند Multimeters Range Range.

مولتی متر دیجیتال چیست؟ این تفاوت با آنالوگ است
با استفاده از مدارهای الکترونیکی و پردازنده های ساده ، مولتی متر دیجیتال انواع پارامترهای الکتریکی را اندازه گیری کرده و آنها را در یک صفحه نمایش LED نشان می دهد. با این حال ، پارامترهای نمایشگر آنالوگ قدیمی قدیمی با استفاده از سنج دستی اندازه گیری می شوند.

یک مولتی متر دیجیتال به دلیل قیمت پایین ، دقت بالا و سهولت استفاده در مقایسه با مولتی متر آنالوگ ، مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. دقت اندازه گیری و همچنین سهولت کار با آن از ویژگی های مهم مولتی متر دیجیتال است.

مولتی متر چقدر دقیق است؟
تمام ابزارهای اندازه گیری دارای محدودیت خطای مجازی هستند ، دقت یک ابزار اندازه گیری نشان می دهد که مقدار اندازه گیری شده با مقدار واقعی چقدر نزدیک است. مقدار استاندارد معمولاً به جای مقدار واقعی استفاده می شود و دقت آن بر حسب خطای دستگاه و به صورت درصد بیان می شود.

مولتی متر آنالوگ دارای دقت استاندارد 3٪ است ، در حالی که نوع دیجیتالی دارای دقت استاندارد 0.5٪ است و در مولتی متر پیشرفته این مقدار کمتر است. خطا به صورت + و - بیان می شود. بعضی از مولتی مترها دارای دقت 0.01٪ و در بعضی موارد در آزمایشگاه مقدار دقت کسری از یک میلیون است. لازم به ذکر است که در صورت کالیبراسیون دوره ای ، پایداری دقت مولتی متر حفظ می شود.

وضوح مولتی متر چیست؟
وضوح یک مولتی متر دیجیتال با ارقام نشان داده شده در صفحه تعیین می شود. در یک مولتی متر دیجیتال دامنه اندازه گیری متفاوت است و این تفاوت به دلیل تفاوت در ویژگی وضوح نمایشگر آن است. وضوح صفحه نمایش این دستگاه توسط پیشخوان یا رقمی (به اصطلاح دیجیتال) منعکس می شود.

حساسیت و امپدانس ورودی مولتی متر
هنگام استفاده از مولتی متر برای اندازه گیری ولتاژ ، امپدانس ورودی ابزار باید بسیار بالاتر از امپدانس مدار اندازه گیری شده باشد ، در غیر این صورت ممکن است عملکرد مدار تغییر کند و اندازه گیری ممکن است نادرست باشد. امپدانس ورودی مولتی متر معمولاً از 1 تا 10 مگاهرتز است.

حساسیت مولتی متر به عنوان مقدار حداقل ولتاژ ، جریان و مقاومت تعریف شده است که می تواند مقدار اندازه گیری را تغییر دهد. برای نوع دیجیتالی ، حداقل ولتاژ معمولاً چند صدم ولت DC یا AC است ، اما حداقل برد فعلی می تواند چند صدم ثانیه از یک میلی ثانیه باشد.

ولتاژ ، جریان و مقاومت را با استفاده از مولتی متر اندازه گیری کنید
منابع انرژی ، مانند ژنراتورها یا باتری ها ، اختلافات بالقوه ای بین دو نقطه در یک مدار الکتریکی ایجاد می کنند و باعث ایجاد جریان الکتریکی می شوند. باتری رایج ترین منبع ولتاژ در یک مدار است که دو انتهای مثبت و منفی دارد و مقدار ولتاژ در هر دو انتها ولتاژ ترمینال نامیده می شود.یکی از کاربردهای مهم مولتی متر اندازه گیری ولتاژ و ولتاژ متناوب است. اساس ولت متر دیجیتال DC مبتنی بر مقایسه است. یعنی ورودی ولتاژ به ولتاژ با ولتاژ m





:: برچسب‌ها: ولت متر ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: